Het volgende overzicht is als volgt samengesteld:
Resultaat voor bestemming
Per programma, de baten en lasten voor mutaties met reserves; dit leidt dan tot het resultaat voor bestemming per programma.
Resultaatbestemming
Per programma, de onttrekkingen aan en de stortingen in de reserves; dit leidt dan tot de resultaatbestemming
Resultaat na bestemming / Totaal resultaat
Per programma, het verschil tussen het resultaat voor bestemming en de resultaatbestemming; dit leidt dan tot het resultaat na bestemming (totaal resultaat):
- voor het jaar 2021 is dit het jaarrekeningresultaat
- voor de jaren vanaf 2022 is dit het vrij inzetbare begrotingssaldo.
Baten voor resultaatbestemming (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Duurzaamheid | 6.259 | 7.457 | 5.816 | 6.066 | 6.206 | 6.353 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sociaal Domein | 5.153 | 5.204 | 5.153 | 5.169 | 5.206 | 5.206 | |
Leefomgeving | 7.237 | 4.465 | 3.639 | 4.852 | 2.649 | 2.146 | |
Economie, Toerisme, Recreatie, Sport en Cultuur | 575 | 1.539 | 480 | 480 | 481 | 481 | |
Ruimtegevend bestuur | 52.916 | 56.236 | 57.555 | 58.469 | 60.466 | 58.228 | |
Totaal baten | 72.141 | 74.900 | 72.643 | 75.037 | 75.007 | 72.414 |
Lasten voor resultaatbestemming (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Duurzaamheid | 7.797 | 8.390 | 7.202 | 7.487 | 7.659 | 7.837 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sociaal Domein | 32.561 | 33.528 | 32.603 | 32.605 | 32.806 | 32.752 | |
Leefomgeving | 12.872 | 12.458 | 11.973 | 13.143 | 11.412 | 11.157 | |
Economie, Toerisme, Recreatie, Sport en Cultuur | 5.818 | 5.292 | 5.331 | 5.227 | 5.290 | 5.398 | |
Ruimtegevend bestuur | 10.253 | 14.316 | 13.825 | 13.043 | 13.672 | 14.366 | |
Totaal lasten | 69.301 | 73.982 | 70.934 | 71.506 | 70.840 | 71.511 |
Saldo voor resultaatbestemming (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Duurzaamheid | -1.537 | -933 | -1.386 | -1.421 | -1.453 | -1.484 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sociaal Domein | -27.408 | -28.324 | -27.449 | -27.437 | -27.600 | -27.546 | |
Leefomgeving | -5.635 | -7.993 | -8.335 | -8.291 | -8.764 | -9.011 | |
Economie, Toerisme, Recreatie, Sport en Cultuur | -5.243 | -3.753 | -4.852 | -4.747 | -4.810 | -4.917 | |
Ruimtegevend bestuur | 42.664 | 41.920 | 43.730 | 45.427 | 46.793 | 43.862 | |
Totaal saldo | 2.841 | 918 | 1.709 | 3.531 | 4.167 | 904 |
Resultaatbestemming (x € 1.000) | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Duurzaamheid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onttrekkingen | 328 | 331 | 39 | 39 | 39 | 39 | |
Toevoegingen | 10 | 1.021 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo reserveringen | 318 | -690 | 39 | 39 | 39 | 39 | |
Sociaal Domein | |||||||
Onttrekkingen | 2.502 | 1.638 | 694 | 586 | 586 | 0 | |
Toevoegingen | 2.563 | 1.231 | 1.333 | 1.781 | 2.270 | 2.153 | |
Saldo reserveringen | -61 | 406 | -639 | -1.195 | -1.684 | -2.153 | |
Leefomgeving | |||||||
Onttrekkingen | 603 | 525 | 459 | 664 | 411 | 411 | |
Toevoegingen | 203 | 0 | 0 | 442 | 0 | 0 | |
Saldo reserveringen | 399 | 525 | 459 | 222 | 411 | 411 | |
Economie, Toerisme, Recreatie, Sport en Cultuur | |||||||
Onttrekkingen | 650 | 276 | 214 | 158 | 154 | 151 | |
Toevoegingen | 0 | 1.032 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo reserveringen | 650 | -756 | 214 | 158 | 154 | 151 | |
Ruimtegevend bestuur | |||||||
Onttrekkingen | 1.664 | 3.356 | 78 | 50 | 50 | 50 | |
Toevoegingen | 4.102 | 2.011 | 311 | 311 | 311 | 311 | |
Saldo reserveringen | -2.438 | 1.345 | -232 | -261 | -261 | -261 |
Totaal resultaat (x € 1.000) | 1.709 | 1.749 | 1.549 | 2.495 | 2.826 | -910 |
---|
Het begrotingsjaar 2023 is sluitend en kent een positief begrotingssaldo. Ditzelfde geldt voor de begrotingsjaren 2024 en 2025. Het structurele beeld (2026) geeft echter een negatief begrotingssaldo waarmee dus sprake is van een niet sluitende meerjarenbegroting.
De belangrijkste reden hiervoor is de forse terugloop van de inkomsten vanuit het Gemeentefonds. Vanaf 2026 wordt de eerder opgeschorte opschalingskorting alsnog doorgerekend, is sprake van een negatieve ontwikkeling van het accres (prijsontwikkeling) van het gemeentefonds en ten slotte leidt ook de herverdeling gemeentefonds tot minder inkomsten.
Overigens heeft het begrotingstekort voor 2026 geen gevolgen voor de vorm van toezicht aangezien hiervoor allereerst een toets gedaan wordt op het begrotingsjaar 2023.